Gnatologisk behandling

Gnatologisk behandling er et spesialfelt innen tannlegevitenskap, som også betegnes som bittkorreksjon eller okklusjon. Tannlegen undersøker okklusjonen i øvre og nedre kjeve, kartlegger hvordan de øvre og nedre tennene passer sammen, og hvordan leddene og musklene i kjeven fungerer. Gnatologi betegnes som tyggevitenskap, fordi det omhandler undersøkelser og behandling av biteorganene (kjeveben, tenner, kjeve, muskler etc). Innen gnatologi inngår studier av relasjoner mellom kjeven og tennene i okklusjon og artikulasjon. Okklusjon inkluderer enhver fysisk kontakt mellom de øvre og nedre tenner, mens artikulasjon betegner bevegelsene som nedre kjeve utfører mens den er i funksjon (som ved tygging, snakking, svelging).

Feilokklusjon kan forårsake en rekke helseproblemer som hodepine, ansiktssmerter og til og med søvnløshet. Pasientene oppfatter normalt ikke problemet, og tannlegen er ofte ikke i stand til å oppdage dårlig okklusjon ved en normal undersøkelse. Dersom tenner, kroner og proteser ikke passer perfekt i den okklusale posisjonen vil de over tid slites eller flyttes fra sin opprinnelige posisjon. Som er resultat av dette kan andre symptomer tilknyttet denne dysfunksjonen inkludere:Tannslitasje – rask ned sliting av tennene

• Tannfraktur
  • Parodontitis
  • Pulpitis (betennelse)
  • Nekrose
  • Hodepine og nakkesmerter
  • Smerter i øret
  • Konsentrasjonstap
  • Tretthet i tyggemusklene
  • Følelsesløshet i deler av ansiktet
  • Morgenstivhet og tretthet i kjeven

Gnatologisk behandlingGnatolGnatologisk behandling gjør det mulig for tannlegen å undersøke forbindelsen i kjeven ved bruk av spesialutstyr, slik at passende behandling kan bestemmes.

Under den gnatologiske behandlingen blir kjevens bevegelser registrert. Denne behandlingen er fullstendig smertefri og varer i omtrent en time der pasienten blir bedt om å utføre visse bevegelser med munnen. Disse bevegelsene analyseres i 3 dimensjoner. Ved hjelp av en artikulator, enten Arcus Digma 1 eller Arcus Digma 2, får vi en nøyaktig registrering av ansiktsbuen (kalt en axiograf) og de viktigste punktene, slik at vi kan lage en mest mulig passende protese (krone eller bro). I forberedelsesprosessen lager laboratoriet en støpeform basert på avtrykkene registrert av datamaskinen. Og overleverer denne til tannlegen, sammen med informasjonen om leddenes bevegelser. Tannlegen avgjør deretter posisjonen og bevegelsene av de temporomandibulære leddene, og gir denne informasjonen videre til teknikeren. Ved hjelp av denne informasjonen kan laboratoriet lage den endelige protesen.

Du fortjener det beste! Helvetic tannklinikk, bittkorreksjon i utlandet.

HVORFOR VELGE HELVETIC CLINICS

VURDERT SOM NR. 1 I EUROPA