Rotbehandling

Endodonti – rotfylling

Endodonti er det feltet innen tannpleie som omhandler vedlikehold av tennene ved hjelp av endodontisk behandling (rotfylling). Dette inkluderer behandling av det myke, interne vevet i tennene, reversible og ikke-reversible tannpulpa, nekrose, tannrot- og tannhulebyller. Endodontister er tannleger som spesialiserer seg på å behandle tenner som allerede er døde, eller som er fare for å dø. Disse tannlegene studerer teknikker og behandlinger i rotkanaler, og er spesielt opplærte i å behandle skader i mykvevet i munnen.

Rotbehandling

Presisjonsarbeid i tannlegestolen

I tvilstilfeller

Dersom du har vondt i en tann eller i et hull som allerede er behandlet, bør du umiddelbart konsultere en tannlege som er spesialist innen endodonti. Ved Helvetic Clinics i Ungarn vil endodontistene våre avgjøre om rotbehandling er påkrevd, ved å undersøke tennenes tilstand med røntgen. Det er nødvendig å identifisere og behandle en infeksjon raskt. Uten ytterligere behandling kan det bli nødvendig å sette inn et implantat eller en bro.

Hvordan utføres en rotbehandling

En rotbehandling starter med en grundig rens av tannens skadede område, normalt under lokalbedøvelse. Så snart endodontisten når pulpkammeret, kan ytterligere bedøvelse settes direkte i tannens nerve for å eliminere smerte. Tenner som delvis er nekrotiske vil generelt sett være veldig sensitive før nervene er fjernet. Endodontisten fjerner deretter det infiserte vevet i tannpulpaen, samt nervevev fra roten. Deretter rengjøres området for å gjøre det klart til å fylle rotkanalen. Så snart tannen er preparert og de indre deler er nøye desinfisert, vil endodontisten fylle rotkanalen og lukke åpningen med en midlertidig fylling. Ved neste besøk ved klinikken vil endodontisten fjerne den midlertidige fyllingen, og erstatte den med en passende base før tannen normalt dekkes med en krone. Etter behandlingen skal tannen være strukturelt sterk og smertefri, fordi nervene er fjernet. Rotbehandling kan synes å være en triviell behandling, men dette er absolutt ikke tilfelle.

Dette er grunnen til at endodontistene hos Helvetic Clinics i Ungarn utfører disse behandlingene under et mikroskop (8X). Endodontistene våre behandler dessverre ofte pasienter som har fått denne behandlingen tidligere, hos en allmennpraktiserende tannlege som ikke har gjort en tilstrekkelig nøyaktig jobb. Disse pasientene kommer til oss på grunn av smerte eller komplikasjoner som infeksjoner eller betennelse i tennene.

Du fortjener det beste! Sjekk priser på rotfylling i utlandet hos oss >>

HVORFOR VELGE HELVETIC CLINICS

VURDERT SOM NR. 1 I EUROPA